9 zaručených rad, jak snížit cholesterol

Jak snížit cholesterol
Foto: Petr Manoušek, WomanOnly.cz

Cholesterol je látka lidskému tělu vlastní. Je součástí každé buňky, podílí se na řadě pochodů v lidském těle a je nezbytný k tvorbě některých hormonů a také např. vitaminu D. Přesto se jeho nadbytečné množství v těle obrací proti nám a způsobuje zdravotní obtíže.

Foto: Petr Manoušek, WomanOnly.cz
Foto: Petr Manoušek, WomanOnly.cz

Množství cholesterolu v krvi a jeho využití organizmem je dáno geneticky. Jsou tací, kteří se celý život živí převážně sádlem a bůčkem a žádné problémy nemají, naopak někteří často neduživí jedinci stravující se převážně zeleninou a drůbežím masem, mají s jeho vysokou hladinou v krvi problém.

Nejen genetické dispozice, ale také životní styl (strava, kouření, nedostatek pohybu, stres) hladinu cholesterolu v těle ovlivňují. Problém často nastává také u lidí s nadváhou a lidí praktikující diety typu vajíčková, bezuhlovodanová – tzv. Atkinsonova dieta (kde je ve stravě vysoký podíl potravin bohatým na cholesterol).

Z toho vyplývá, že prevence je účinný způsob jak snížit riziko zvýšené hladiny cholesterolu a předejít možným zdravotním komplikacím (především srdečně cévním onemocněním).

Ať už tedy preventivně nebo z doporučení lékaře zaměřte se na následující body, které vedou ke snížení hladiny cholesterolu v krvi.

1. Snižte spotřebu nasycených tuků

Snižte spotřebu tuků zejména nasycených tzv. LDL. Jsou obsaženy v živočišných produktech – hlavně ve vaječných žloutcích a vnitřnostech.

2. Používejte rostlinné oleje

Nahraďte nasycené tuky nenasycenými tzv. HDL. Jejich vysoká hladina v krvi naopak vaše cévy chrání – obsaženy jsou v rostlinných olejích a rybách. Poměr HDL a LDL ve stravě by měl být zhruba 3:1.

3. Jezte méně tučného masa

Snižte spotřebu potravin s vysokým obsahem cholesterolu – tučné maso (s výjimkou ryb), vnitřnosti, žloutky, uzeniny, tučné sýry a plnotučné mléčné výrobky.

4. Vyhněte se smaženému jídlu

Vařte správně – ideální je dušení a vaření v páře. Pokud smažíte, tak nejlépe na teflonových pánvích, které vyžadují menší množství tuku.

5. Vybírejte správné potraviny

Kupujte libové maso a např. z drůbežího po upečení stáhněte kůži, ve které je nejvíce tuku.

6. Dostatek vlákniny

Vláknina je důležitá pro trávicí trakt a snižuje též hladinu krevního cukru, tuků a cholesterolu. Dopřejte si proto dostatek ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků.

7. Hýbejte se

Promasírujete své cévy a posílíte srdce i plíce. Předcházíte tak nadváze, která bývá s vysokou hladinou cholesterolu často spojená. Ideální je minimálně 30min rychlé chůze denně (pokud nemáte na další vhodné činnosti čas).

8. Nestresujte se

Stres! Přestože se snažíte seč můžete a dodržujete vše, co máte předepsané, váš cholesterol se ne a ne hnout ze své pověstné hranice. Příčinou může být stres, který brání organizmu pracovat tak, jak má. Zkuste se zamyslet nad svým životem a změnit to, co změnit můžete, tak abyste zbytečně nežili v permanentním stresu.

9. Pijte čaj Pu-erh

A když se stále nedaří, můžete zkusit např. pití čaje Pu-erh, který je nazýván čajem čínských císařů. Jeho blahodárné účinky na lidské zdraví již objevili mnozí. Patří mezi ně mimo jiné i ten, že při pravidelném pití redukuje hladinu cholesterolu v krvi.

Tak vzhůru do boje.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

1 Comment on 9 zaručených rad, jak snížit cholesterol

  1. Zajímavé info.Přechodil jsem infarkt a měl ucpanou tepnu,a vůbec nevím co jíst co dělat atd.Jsem po překlenutí něčeho v tepně a každá rada je pro mě drahá.Jakou můžu mít zátěž kolik toho nachodit,je to čerstvé ani ne měsíc a kontrolu mám cca za měsíc,zřejmě mám vyšší cholesterol ale vůbec nevím z čeho to mohlo být,bolest jsem necítil,poradíte mě? dekuji.Stan.Procházka

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Zadejte, prosím, znaky z obrázku do textového pole a pak odešlete komentář.

Prosím opište znaky z obrázku

*