Co způsobuje lámání nehtů? Na vině může být i štítná žláza

Lámání a třepení patří k nejčastějším problémem nehtů. Co dělat, aby nepotkalo ty vaše, případně jak ho zbavit?

gelove-nehty lámání nehtů

Zdroj: Shutterstock.com

Nehty, ač vcelku nenápadná část těla, mnohdy ukazují, podobně jako vlasy, na náš celkový zdravotní stav. Podepisuje se tak na nich nevhodná skladba jídelníčku, ale i třeba náhlá či chorobná onemocnění, kterými trpíme. Stav nehtů také přirozeně ovlivňuje i péče, kterou jim věnujete. Jaké jsou příčiny jejich lámání a třepení?

1. Chemikálie

Příčinou lámání nehtů může být používání odlakovače, který obsahuje agresivní látky. Může tedy pomoci vyměnit ho za odlakovač určený pro citlivé nehty. Podobné problémy mohou způsobit i některé laky či agresivní mýdla na ruce.

2. Infekce

Lámání a štěpení nehtů bývá průvodním jevem některých plísňových či kvasinkových infekcí. V takovém případě je potřeba zakročit přímo proti konkrétní infekci. Okrajové problémy by měly během léčby postupně mizet.

3. Umělé nehty

Umělé nehty představují pro naše nehty velkou zátěž. Po jejich sundání se tak nesmíme divit, že jsou slabé, lámou se a třepí. Čím déle jste umělé nehty nosila, tím delší bude proces regenerace.

4. Špatné nástroje

Nehty se nám můžou lámat i kvůli používání tupých nůžek či nekvalitních plastových či papírových pilníků. Nejlepší je pilovat si nehty kvalitním skleněným pilníkem.

5. Hormonální potíže či změny

Lámání nehtů se spolu s padáním vlasů objevuje při snížené funkci štítné žlázy. Stejně je tomu i v případě hormonálních změn, například při menopauze.

Nedostatek vitamínů, minerálů a dalších látek

Nejtypičtější příčinou lámání nehtů je ovšem nedostatek vitamínů, minerálů, případně jiných důležitých látek. Které to jsou?

1. Vitamíny A, B a C

Pro nehty jsou velmi důležité vitamíny A, B a C. Vitamín A je obsažen v rybím tuku, játrech, mrkvi či listové zelenině (kapusta, špenát či brokolice). Z vitamínů B je důležitý zejména B2, který je obsažen hlavně v kvasnicích, játrech či ledvinách. Vitamín C pak doplníte z citrusových plodů, šípku či rakytníku.

2. Železo

Nedostatek železa způsobuje kromě lámání nehtů také jejich blednutí a změny tvaru. S deficitem železa se často potýkají vegetariáni, jelikož železo je obsaženo hlavně v mase. Lze ho však doplnit také listovou zeleninou vejci, švestkami, datlemi, hrozinkami či některými druhy ořechů.

3. Zinek

Deficit zinku poznáte podle slabých nehtů, na kterých se tvoří bílé tečky či linie. Ten je obsažen zejména v játrech, tmavém mase, mléce, vaječných žloutcích, mořských plodech, celozrnných cereáliích, fazolích, ořeších či dýňových semínkách.

4. Vápník

Problémy z nehty se objevují i u nedostatku vápníku. Ten je obsažen v mléce, dále ve většině listové zeleniny, semenech máku, ořeších a ovesných vločkách.

Pozor na selen

Látkou, která vám může způsobit lámání nehtů, pokud jí máte nadbytek, je selen. Toho je nejvíce v ořeších, vnitřnostech a mořských rybách. Optimální dávka selenu je 20-600 mikrogramů denně, problémy se zpravidla objevují při dávkách nad 900 mikrogramů.