Klíčky mungo. Proč jsou tak zdravé a jak si je připravit?

Klíčky mungo
Zdroj: Shutterstock.com

Fazole mungo jsou semena jednoleté rostlinky vigny zlaté, která pochází z Indie a pěstuje se především v Asii. Mají tmavě zelenou barvu a připomínají vzhledem i chutí hrášek. Jejich využití je pestré, konzumují se syrové, vařené anebo naklíčené, což je nejlepší a nutrienty nejvíc nabitá varianta. Proto se hojně doporučují zařadit do jídelníčku v zimě, kdy pestrost naší stravy klesá a tělo potřebuje vybudovat silnou imunitu.

Jak naklíčit mungo

Ačkoliv se klíčky mungo dají běžně sehnat v obchodě, je velmi jednoduché si je vypěstovat doma a navíc sami poznáte ten rozdíl v chuti. Fazole kupujte celé, neloupané, chemicky neošetřené a v bio kvalitě, jen tak svému tělu nejvíce pomůžete. První fází je namáčení, kdy semínka propláchnete pod studenou vodou, vložíte do nádoby a přes noc je zalijete vodou. Ráno vodu slijete a fazole přesypete do klíčící nádoby, kterou si můžete buď zakoupit anebo vyrobit. Postačí vám k tomu PET lahev, které do dna uděláte několik děr, aby mohla voda odtékat. Následující 2-3 dny pravidelně fazole proplachujte čistou studenou vodou několikrát denně, nejméně dvakrát.

Důkladně uschovejte

Klíčení došlo do zdárného konce ve chvíli, kdy klíčky dosáhnou délky zhruba 2 cm. Neměly by se na nich objevit kořínky, s těmi odcházejí výživné látky. Můžete ho ale ukončit i dříve, protože ty malé klíčky jsou také nejsladší, zatímco dlouhé a tlusté jsou nahořklé chuti. Vše záleží na tom, co máte rádi. Naklíčené fazole poté vysypte na cedník, pečlivě naposledy propláchněte pod studenou vodou a nechejte pořádně okapat a uschnout. Nejvhodnější je konzumace ještě tentýž den, ale pokud je budete skladovat v lednici v uzavíratelné dóze, jejich životnost se prodlužuje až na týden.

Použití je široké

Nejvíce živin mají klíčky samozřejmě v syrovém stavu. Nebojte se je tedy používat do salátů, polévek nebo pomazánek. Získáte tak pro své tělo spoustu cenných látek. Klíčky jsou bohaté na bílkoviny, minerální látky jako je vápník, draslík, hořčík či železo, vlákninu, která pomáhá s trávením a vitaminy skupiny B. Pokud klíčily na světle, mají v sobě i chlorofyl, blahodárný pro své detoxikační účinky. Skvělé na nich je i to, že jsou jednoduše stravitelné, protože se při klíčení složité cukry rozštěpily na jednoduché a vám tak nehrozí větry jako po vařených luštěninách. Ale i u tak zdravé potraviny platí všeho s mírou. Pamatujte, nekonzumujte víc než hrst klíčků denně!

Míchaný salát s mungo klíčky

Nejlepší kombinací je spojení klíčků s kořenovou zeleninou a oleji, pro lepší vstřebávání živin.

Salát připravíme smícháním hrsti klíčků s nakrájenými rajčaty, okurkou, paprikou, strouhanou mrkví a kukuřicí. Před podáváním zakápneme olivovým olejem anebo použijeme dresink z bílého jogurtu a bylinek. Samotný salátový základ se může použít i jako zeleninová směs do tortill nebo sendvičů.

Česneková pomazánka s mungo klíčky

150 g tvarohu utřeme s 30 g změklého másla a přidáme najemno nastrouhaný tvrdý sýr. Oloupeme si 2-3 stroužky česneku (podle toho, jak moc máme rádi pálivé) a prolisujeme ho do směsi. Pomazánku osolíme a opepříme dle chuti a přidáme do ní klíčky, buď celé anebo je předem rozkrojíme. Hotový produkt si můžeme nasypat na chleba a posypat klíčky či petrželkou anebo použít jako hutný dip k zelenině k posezení s přáteli.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Zadejte, prosím, znaky z obrázku do textového pole a pak odešlete komentář.

Prosím opište znaky z obrázku

*